Permalänk
Medlem

1440p 20-22k Speldator

Hej!

Tänkte det var dags att byta ut familjens spellaptop till en desktop istället. Budgeten är 20-22k.
Önskemålet är att nå 1440p. Det vi spelar framförallt är Baldur's gate 3, Against the Storm samt några MMOs (FFXIV samt Guildwars 2).
Undviker RGB så långt det går.

Är det något uppenbart som har missats eller överspenderats på?
Är lite kluven på moderkortet, behöver ju inte PCIe 5.0 just nu men läggs det över 20.000kr på en PC så känns det dumt att inte öppna upp för framtida uppgraderingar.
Är det klokt att köpa till två utblås fläktar till Chassist? Det kommer med bara 2st 120mm fläktar så antog det behövs mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapfo:

Hej!

Tänkte det var dags att byta ut familjens spellaptop till en desktop istället. Budgeten är 20-22k.
Önskemålet är att nå 1440p. Det vi spelar framförallt är Baldur's gate 3, Against the Storm samt några MMOs (FFXIV samt Guildwars 2).
Undviker RGB så långt det går.

Är det något uppenbart som har missats eller överspenderats på?
Är lite kluven på moderkortet, behöver ju inte PCIe 5.0 just nu men läggs det över 20.000kr på en PC så känns det dumt att inte öppna upp för framtida uppgraderingar.
Är det klokt att köpa till två utblås fläktar till Chassist? Det kommer med bara 2st 120mm fläktar så antog det behövs mer.

https://komponentkoll.se/bild/eLyPX.png

Till spelen du nämner är såklart en X3D CPU bra att ha, men det kan nog räcka långt med en 7600 eller 7500F då 7800X3D inte längre är på REA, framförallt om du ska satsa lite mer på moderkortet med PCIE 5.0, detta då du troligen kommer uppgradera CPU'n under moderkortets livstid och en 7600/7500F är lättare att lägga undan än en 7800X3D.
Alternativt klarar du dig nog på PCIE 4.0 och kan då spara in lite även på PSU.
Detta frigör mer pengar till ett 16GB VRAM grafikkort.

Edit: 1 extra fläkt är lagom för det chassit.

Edit2: så jag rekommenderar göra endera av dessa (behåller Nvidia, men du kan annars spara med AMD GPU också)

eller:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut ja!

Hade bytt nätagg till Seasonic Focus GX 850W 3.0, kostar en hundring mer för ett riktigt kvalitéagg med ingående 12VHPWR-kabel. https://www.inet.se/produkt/6906064/seasonic-focus-gx-850w-at...

Tycker 2 fläktar extra är perfekt för det chassit, kör 3 i fronten sen en bak.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Om du vill köra på NVIDIA hade jag nog gjort så här.

Permalänk
Medlem

Tack för era bra svar!
En fundering gällande ”billigare” moderkort och PSU. Skapar man problem för sig själv i framtiden om man väljer de nu och sedan vill uppgradera delar av PCn?
Tänker på att de föreslagna moderkortet saknar både PCIe 5.0 och heatstink till M2 disken.
Hur påverkar det om man väljer PSU utan ATX 3.0 stöd ?

När jag försökte leta om PCIe 5.0 så hittade jag mest att man med modekort med PCIe 3.0 förlorar bara några procent jämfört med dagens 4.0 GPU, så antar det kanske inte är så farligt att missa 5.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapfo:

Tack för era bra svar!
En fundering gällande ”billigare” moderkort och PSU. Skapar man problem för sig själv i framtiden om man väljer de nu och sedan vill uppgradera delar av PCn?
Tänker på att de föreslagna moderkortet saknar både PCIe 5.0 och heatstink till M2 disken.
Hur påverkar det om man väljer PSU utan ATX 3.0 stöd ?

När jag försökte leta om PCIe 5.0 så hittade jag mest att man med modekort med PCIe 3.0 förlorar bara några procent jämfört med dagens 4.0 GPU, så antar det kanske inte är så farligt att missa 5.0?

Svårt att veta hur det ser ut i framtiden men jag skulle gissa på att det dröjer åtminstone fem-sex år innan PCIe 4.0 börjar bli en flaskhals för grafikkort så där kan man spara lite pengar om man inte planerar att behålla moderkortet längre än så.

PSU med ATX 3.0/3.1-stöd kanske inte är ett måste men jag tycker det känns tryggt att ha det när det bara skiljer ett par hundralappar och garantitiden är ju hela tio år eller ännu mer på bättre agg så man kan behålla det länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Svårt att veta hur det ser ut i framtiden men jag skulle gissa på att det dröjer åtminstone fem-sex år innan PCIe 4.0 börjar bli en flaskhals för grafikkort så där kan man spara lite pengar om man inte planerar att behålla moderkortet längre än så.

PSU med ATX 3.0/3.1-stöd kanske inte är ett måste men jag tycker det känns tryggt att ha det när det bara skiljer ett par hundralappar och garantitiden är ju hela tio år eller ännu mer på bättre agg så man kan behålla det länge.

Tack för information! Att tolka framtiden är svårt, speciellt när det utvecklas så snabbt.

Har mer kött på benen nu efter detta och och de olika byggena. Ska ta och fundera/vela lite till den blir det en beställning

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet iaf är att lägga pengar på deluxe moderkort är bortkastade pengar. Tjänar ju i princip alltid mer på att lägga mer pengar på cpu eller gpu